Frisian Flag: liefde voor alles wat vliegt.
De jaarlijkse oefening Frisian Flag is weer in volle gang.
De echte liefhebbers worden om half zeven ’s morgens al gespot op de
spottersbult bij Marsum. Wil je een mooi plekje bemachtigen op deze bult dan
moet je sowieso voor acht uur aanwezig zijn. Vanaf deze plek heb je een mooi
zicht op de start- en landingsbaan en kun je de vliegtuigen zien taxiën. Maar ook
vanaf het weggetje naar de spottersbult en in het land kun je de vliegtuigen
prachtig zien vliegen. Dit jaar kun je voor het eerst in het weiland bij de
spottersplaats parkeren. Voor drie euro per dag heb je de hele dag een mooi plekje
voor je auto. Natuurlijk zijn er toch nog van die kniepstùvers die liever een
boete van 90 euro riskeren dan dat ze 3 euro uitgeven. Ze gaan toch in de berm
van de doorgaande weg staan. De politie patrouilleert de hele dag om deze foutparkeerders
op het parkeerterrein te wijzen. De luchtmacht heeft ook drie toiletten
geplaatst, voor de innerlijke mens staat vlak bij de bult een snackwagen. De
patatbakker moet het vooral van de pauzes hebben want als er activiteit in de
lucht is houdt iedereen zijn toestel met telelens paraat. Sommigen sjouwen een
complete uitrusting mee. Trap, statief, twee camera’s, diverse lenzen. Het is
mooi te zien hoe alle joekels van lenzen tegelijkertijd meedraaien met een
vliegtuig en je het klik, klik, klik hoort. Als er even een pauze is zijn
vogels een aangenaam doelwit van de fotografen. Veel vliegtuigfotografen zijn ook
verwoede vogelfotografen. Als alle vliegtuigen zijn vertrokken, ongeveer 50 per
keer, pakt een deel van de spotters de uitrusting bij elkaar en spoedt zich
naar Jelsum om daar te kijken naar de terugkeer. Daar geen mooi parkeerterrein
maar parkeren in de berm van de parallelweg. Wel is een container over een
sloot geplaatst waar je doorheen kunt lopen om in het weiland veilig naar de vliegtuigen
te kunnen kijken. Wie ook graag op de spottersbult wil zien heeft nu de kans. Met
een beetje geluk heb je een plek op één van de bankjes om hier te wachten totdat
de vliegtuigen weer zijn geland en langs komen taxiën. ’s Middags herhaalt zich
alles. De ploeg uit Jelsum snelt weer terug naar Marsum om na het opstijgen van
de toestellen zich weer naar Jelsum te
begeven. De situatie die ik nu beschreven heb is van toepassing bij Zuidwestelijke
wind. Komt de wind uit het Noordoosten dan geeft de meerderheid er de voorkeur
aan het opstijgen te zien bij Jelsum en het landen bij Marsum.
Niet alleen de vliegtuigen ook de spotters komen uit diverse
landen. Er zijn spotters uit het hele land, Duitsers, Fransen, Belgen, Italianen,
Engelsen. Veel spotters komen speciaal voor de Amerikaanse F-15’s, die vanuit
Californië zijn overgevlogen.
Anja Balt
|
Franse Mirage 2000. De 9 sterren op de staart staan voor de 9 militairen van de Franse luchtmacht die zijn omgekomen op 26 januari 2015 toen een Griekse f-16 crashte op het vliegveld van Albacete in Spanje. |
|
F-15C Eagle uit Californië |
|
FA-18 Hornet van de Finse luchtmacht |
|
Bij Jelsum is een container geplaatst over de sloot. |
|
F-16AM Falcon van de Belgische luchtmacht |
|
De spottersbult bij Marsum |
|
In het acht uur journaal was maandag een reportage te zien over Frisian Flag |
|
F-16 van de Poolse luchtmacht |
|
Het weggetje naar de spottersbult |
|
F-16AM van de vliegbasis Leeuwarden met Polly op de staart, het embleem van het 322 squadron. |
|
Eurofighter Typhoon van de Duitse luchtmacht |
|
Twee Tornado's van de RAF |
|
De spottersbult bij Marsum |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten