zaterdag 4 februari 2017

Poep aan je schoen

Deze column heb ik geschreven voor het wijkkrantje de Nijehasker in Heerenveen. Ik vind het verhaaltje leuk genoeg om ook op mijn weblog te plaatsen.
 
In beweging
 
Poep aan je schoen

 
Bewegen is goed voor je gezondheid. Nu ben ik niet iemand die de deur plat loopt bij de sportschool. Ik zoek het bewegen meer in de dagelijkse bezigheden. De trap nemen in plaats van de lift, lopend of op de fiets boodschappen doen in plaats van met de auto. In de tuin werken. Een eind wandelen vind ik heerlijk en erg ontspannend. Ik heb wel eens geprobeerd om in een hoog tempo te gaan lopen, een soort snelwandelen. Maar daar kreeg ik direct opmerkingen over. Waarom ik zo’n haast had, of ik de trein of bus moest halen of ik laat was voor de een of andere afspraak. Nee, ik hou het tegenwoordig op een ontspannen wandeling. Omdat mijn oude wandelschoenen na twee jaar intensief gebruik compleet versleten waren heb ik bij een loopwinkel een paar nieuwe fraaie wandelschoenen aangeschaft. Stevige schoenen met diep profiel zodat ik ook in de natuur en in het buitenland in heuvelachtig of bergachtig gebied goed uit de voeten kan.
 
Op een zonnige ochtend begin ik goedgemutst, het is nog fris, aan een wandeling. Ik neem mijn fototoestel mee want fotograferen doe ik ook graag en je weet nooit van tevoren wat je tegenkomt. De schoenen lopen heerlijk licht en verend, ik ben echt in mijn nopjes, vooral als ik ook nog een mooie weerspiegeling in de vijver ontdek. Prachtig om te fotograferen. Enthousiast loop ik door het gras om vanaf de oever een fraai plaatje te kunnen schieten. Tevreden kom ik weer thuis. Net voor ik het huis binnen stap kijk ik nog even naar mijn mooie nieuwe schoenen. Mijn ene schoen ziet er nog als nieuw uit, de andere zwarte schoen ziet er verdacht bruin uit. Er zit een enorme plak stront onder. Bah! Ik baal als een stekker. Schoenen uit bij de deur. Even later sta ik sneu bij de achterdeur met mijn stinkende schoen in de hand. Met een emmer warm water, een keukenrol, vaatdoekjes, een schroevendraaiertje, plantenstokjes en cocktailprikkers ga ik aan de slag. Ik heb ruim een half uur werk gehad om de hondenpoep uit het diepe profiel te peuteren en te wassen. De tarwebol met abdijkaas, waar ik me zo op verheugd had, smaakt niet zo goed als ik gehoopt had.
 
Als ik toevallig in een drol had getrapt die eenzaam in z’n eentje in het gras lag, zou ik het nog tot daar aan toe hebben gevonden. Maar bij nadere inspectie ontdek ik dat het gras langs de vijvers bezaaid ligt met hondenkeutels. En ik spreek nu niet van een losloopgebied! Zelfs op de stoep kom ik een enkele drol tegen.  Hoeveel kinderen, die graag in het gras lopen te dollen, komen thuis met poep aan de schoen? Vergis je niet, ik ben gek op dieren, ook honden vind ik enorm leuk. De hond kan er ook niks aan doen. Het baasje moet de moeite nemen de drollen op te ruimen. Laten we met elkaar in beweging komen om de wijk netjes te houden.

 
Anja Balt

Geen opmerkingen:

Een reactie posten