zaterdag 11 maart 2017

Inez Timmer speelt Coco Chanel


Inez Timmer speelt Coco Chanel
 
’s Avonds luister ik regelmatig naar het culturele radioprogramma Volgspot van Hijlco Span. Begin februari kwam er een bekende naam voorbij: Inez Timmer was te gast bij Hijlco. Ik ken Inez uit de jaren zeventig toen ik studeerde aan de lerarenopleiding Ubbo Emmius in Leeuwarden. Na ruim veertig jaar is het de hoogste tijd voor een hernieuwde kennismaking. Zaterdag 4 maart krijg ik de kans: Inez treedt op met de solomusical Mademoiselle Chanel in hotel Oostergoo in Grou.

Samen met een kennis ben ik vol verwachting naar Grou afgereisd. Voor slechts 10 euro p.p. mogen we naar binnen. In de nostalgisch gestoffeerde zaal met rood beklede stoelen komen we al snel in de juiste stemming. Het decor op het toneel ziet er mooi en uitnodigend uit. Het valt op dat er meer vrouwen dan mannen aanwezig zijn. Dit verwondert me niet. Ik heb wel eens in een klas de film Coco avant Chanel, met Audrey Tatou als Coco, laten zien. De meiden waren dan een en al aandacht, de jongens vonden er niks aan. De miniserie Coco Chanel met Shirley MacLaine in de hoofdrol ken ik ook. Ik ben dus goed voorbereid op datgene wat komen gaat.

Om acht uur zijn mijn ogen gericht op het podium in afwachting van mademoiselle Chanel. Ik zie haar nog niet maar hoor wel een stem : ”Levez-vous.”  Gehoorzaam als ik ben schiet ik omhoog. Het publiek om me heen blijft echter zitten. Dan zie ik achter me Coco Chanel, sigaret in de mond, ze beoordeelt de kleding van een mevrouw. Een verrassend begin van de voorstelling. En de voorstelling blijft verrassen. Mademoiselle Chanel vertelt over haar jeugd, haar gang naar het weeshuis, het maken van haar eerste hoeden, het ontwerpen van vrouwvriendelijke kleding, haar relaties met Balsan en Capel, de uitvinding van Chanel 5. Het verhaal wordt afgewisseld met bekende Franse chansons en een enkel Duits en Engels lied. Inez weet de zaal te boeien. De humor ontbreekt ook niet. Inez presteert het rustig door te vertellen terwijl ze zich verkleedt achter een scherm. Het publiek wordt zo nu en dan actief bij de voorstelling betrokken. Mede dankzij de kleinschalige locatie is er weinig afstand, alsof je op visite bent bij Coco Chanel.

In de pauze hoor ik alleen maar tevreden geluiden. Een mevrouw met een hoorapparaat is opgetogen dat ze alles kan verstaan. “Ze heeft een stem als een klok”, hoor ik iemand zeggen. De mannen zijn ook opgetogen.

Na de pauze vertelt Coco over haar leven tijdens en na de tweede wereldoorlog, over haar relatie met Peter von Dinklage en over haar terugkeer in de modewereld.

Na afloop van een boeiende voorstelling door een veelzijdig rasartieste lopen we gezellig keuvelend door het donkere Grou. Nog net op tijd ontdekken we onze auto op het plein waarvan we dachten dat het een ander plein was dichter bij het hotel.

 
Anja Balt


Met dank aan Ina de Vries die de foto's heeft genomen.

Inez Timmer is binnenkort te zien in diverse producties. Zie voor de speellijst op: www.theaterineziatief.nl






















 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten