woensdag 25 december 2013

Het Glazen Huis in Leeuwarden


Serious Request

 

Ik had nooit gedacht dat het glazen huis zo leuk zou zijn. Twee keer heb ik gekeken. Zaterdag in de namiddag kon ik zelfs, dankzij de stromende regen, het glazen huis dicht benaderen. Ondanks de regen bleef de stemming op het plein uitstekend. Tussen zes en half zeven kwamen de 10 muziekkorpsen aan marcheren. Vanaf half negen waren ze al onderweg om in verschillende dorpen al spelend geld op te halen. Ik had door mijn natte handschoenen al koude handen, wat moeten de majorettes en muzikanten verkleumd zijn geweest. Zondag ben ik in de namiddag weer even gaan kijken. Wat hing er een gezellige sfeer in de stad. Het plein was nu bomvol, maar via de zijkant was het glazen huis nog goed te zien. Leuk om te zien hoe iedereen op de muziek van “Tsunami” en “Eat, sleap, rave and repeat” staat te zwaaien en te springen. Ik ging zelf ook uit mijn dak toen ik hoorde dat Stromae ( Paul van Haver) uit Brussel spontaan een bezoek had gebracht aan het glazen huis en daar zijn hits “Papaoutai” en Formidable” ten gehore had gebracht. Ik was helaas net te laat om het spektakel mee te maken. Ik ben zo blij met Stromae. Eindelijk weer eens Franse hits die leerlingen ook aanspreken. Regelmatig fleur ik een les Frans op met één van de clipjes van Stromae.

Over leerlingen gesproken. Ook bij ons op school is actie gevoerd voor Serious Request. Er zijn spaarvarkentjes, bekertjes snoep en armbandjes verkocht.   Een paar leerlingen hebben twee dagen tijdens de middagpauze broodjes hamburger verkocht. Een overweldigend succes.  Een lange rij wachtenden ontstond voor de buiten bakkende leerlingen. Na de pauze kwamen twee meisjes met sippe gezichten het lokaal binnen. Ze hadden de hele pauze in de rij gestaan en net toen ze aan de beurt waren ging de bel en moesten ze weer naar binnen. Ze hadden zelfs hun meegebrachte boterhammen nog niet opgegeten. De volgende dag ontdekte ik dat de klok vijf minuten was voor gezet. De leerlingen wilden voor de meute uit naar beneden om toch vooral hun broodje hamburger niet te missen. Ondertussen was er met linten éénrichtingsverkeer ingesteld en moesten de leerlingen eerst een bonnetje kopen waarmee ze een hamburger konden halen. De hamburgerbakkers hebben nog wel een half uur na de pauze door moeten bakken om de rij wachtenden weg te werken. Ze hadden de conciërge beloofd alles weer netjes op te ruimen en dat hebben ze inderdaad gedaan. Pas half drie kwamen ze het lokaal binnen, een uur in de wind stinkend, heel tevreden, ze hadden ongeveer 330 euro winst.



Een kennis heeft ter ere van haar 50e verjaardag een etentje gegeven. Ze wilde in plaats van cadeautjes een gift voor Serious Request. Hier doet ze de 260 euro in de brievenbus van het glazen huis.



In de rij voor een hamburger van 1 euro.

1 opmerking: