zaterdag 5 maart 2016

Geluksroute Leeuwarden


Geluksroute Leeuwarden, 12/13 maart

 
Als ik ’s morgens het rolgordijn van mijn slaapkamerraam omhoog  trek zie ik een musje het nestkastje, dat aan de berk in de tuin van de buurman hangt, binnen hippen. In de woonkamer is de amaryllis net uitgekomen en straalt me met haar rode bloemen tegemoet. In de clivia, die ik zelf gestekt hebt, prijkt een mooie oranje bloem. Wat later op de ochtend ben ik even in de tuin en komen de buurkatten Gijs en Doetje even knuffelen. Zomaar een paar geluksmomenten. Als je je hart ervoor openstelt zit de dag vol geluksmomenten. Iemand die je vriendelijk groet, een praatje bij de supermarkt, de krokussen en sneeuwklokjes die je nu overal ziet, de zon die doorbreekt, een prachtige wolkenlucht, het kletteren van de regen tegen de ramen en jij zit lekker binnen met een kopje thee of koffie, de regenboog, de geur van een taart of koek die je zelf gebakken hebt, een grappige opmerking van een kind.
 
In het huis-aan-huisblad lees ik een artikel over de geluksroute. Wat een geweldig leuk initiatief. In verscheidene steden wordt op verschillende data een geluksroute georganiseerd. In Leeuwarden kan de route zaterdag 12 en zondag 13 maart gelopen worden. Het idee achter dit evenement is dat geluk voor iedereen bereikbaar moet zijn. Je deelt je geluk. Iedereen kan zich aanmelden als geluksbrenger. Je bedenkt waarmee je anderen gelukkig kunt maken en voert je idee uit tijdens de geluksroutedagen. Als geluksplukker loop je de route en pluk je je geluk bij die activiteiten die bij jou passen.  Je kunt je bijvoorbeeld kort laten masseren, een meditatieoefening doen, een gelukshanger maken en deze samen met een wens in een geluksboom hangen, spontaan meezingen en stemoefeningen doen, luisteren naar muziek, schilderen op muziek, meedoen met improvisatietoneel, meegaan met de zaterdagavondwandeling, een geluksspreuk kalligraferen, zomaar iemand in de ogen kijken, knuffelen met een onbekende, meegaan met de geluksgids die je vertelt over mooie plekjes in de stad., kaas proeven, spelen met woorden, luisteren naar mensen die vertellen waar ze gelukkig van worden, je een gedicht van Annie M.G.Schmidt laten voordragen, een lieve woordendoosje of een geluksdoosje maken.
 
Op de website: www.geluksroute.nu vind je alle informatie. Elke geluksbrenger heeft een eigen pagina waarop verteld wordt wat hij/zij gaat doen, waar en wanneer. Dan kun je van tevoren uitkiezen waar je je geluk wilt plukken. Soms moet je je in verband met beperkte plaatsen van te voren opgeven. Ook kunnen activiteiten een eindje uit elkaar liggen. De plaatsen kunnen in de binnenstad zijn maar ook op de Emmakade en in de Trompstraat zijn geluksbrengers actief.

Ik ga als geluksplukker de route lopen om na afloop een verslag te kunnen schrijven en de genomen foto’s te publiceren op mijn weblog.


Anja Balt




Geen opmerkingen:

Een reactie posten