maandag 4 april 2016

V&D Zwolle: eindelijk een etalagepop!


V&D Zwolle: eindelijk een etalagepop!

 

Vrijdagmiddag heb ik een bezoekje gebracht aan kennissen die in het Maagjesbolwerk in Zwolle wonen. We hebben de auto geparkeerd in de garage bij de Diezerpoort en eerst een leuke wandeling gemaakt langs de stadsgracht. Het is prachtig zonnig weer. Het ligt voor de hand om ook even bij V&D naar binnen te gaan nu het nog kan. In tegenstelling tot de vestigingen in Leeuwarden en Groningen, die in een opvallend pand op een eerste klas locatie zijn gevestigd, ligt deze V&D enigszins verscholen. Aan de buitenkant ziet dit pand er niet bepaald aantrekkelijk uit. Zo te zien heeft het pand van binnen nog een opknapbeurt ondergaan. Aan de zijkanten van de roltrappen zijn lichtgevende strips aangebracht die luxe ogen. Na even kort geneusd te hebben op de begane grond en in de kelder, de kortingen zijn opgelopen tot 30 % en de boeken gaan zelfs voor 50% de deur uit, gaan we naar de eerste etage. Dit is nu de aantrekkelijkste afdeling. Hier staan alle etalagepoppen op een leuke manier opgesteld. Er staan zo te zien ook meer poppen dan in Leeuwarden en Groningen. Wel jammer dat de meeste poppen geen hoofd hebben en hebben ze al een hoofd dan is het een eivormig hoofd zonder ogen, neus en mond. En is er een pop die er echt uit ziet dan is deze voorzien van een onnatuurlijke kleur. Dan ontdek ik op een tafel twee schattige babypoppen. Een liggende en een zittende pop. Er staat geen prijs op. Op de hele etage is geen verkoper te bekennen. Het wordt ook tijd om ons naar het Maagjesbolwerk te begeven. Dan straks na afloop, zo tegen zes uur, nog maar even terug gaan.

Zo gezegd, zo gedaan. Ik heb de foto’s nog even bekeken en ik vind de pop toch wel heel leuk. Ik krijg er steeds meer zin in.    Even na half zes spoeden wij ons weer naar V&D. Het is nog heerlijk weer. De terrasjes zitten gezellig vol. Maar bij V&D ziet het er doods uit. De deur is gesloten. Op de deur een plakkaat dat ze al om 17.00u sluiten. Sneu maar nog wel genietend van het zonnetje zoeken we de auto weer op.

De pop laat me niet los. Ik zie het als een laatste kans een dergelijke pop te bemachtigen. We wagen een tweede poging en rijden zaterdagmiddag weer richting Zwolle. De kans is groot dat de twee poppen ondertussen verkocht zijn. Maar wie niet waagt, wie niet wint. De auto wordt weer geparkeerd bij de Diezerpoort. Het is drukker dan gisteren. Vonden we toen met gemak een ruime parkeerplek op de derde etage, nu rijden we door tot het vijfde dek in de openlucht. Eerst even genieten van het uitzicht en dan snel richting V&D. In de Diezerstraat lopen duidelijk meer mensen dan op vrijdag. We stappen V&D binnen door een andere ingang. Vrouwen staan enthousiast te graaien in een grote bak met kleurige minuscule stukjes textiel. Er staat een groot bord bij: alle zwemkleding 5 voor 5 euro. Ik laat de zwemspullen voor wat ze zijn en neem in spanning de roltrap naar de eerste etage. Oh nee, hadden we vrijdag zo goed als het rijk alleen, nu lopen er aardig wat kijkers rond. Eerst denk ik dat de poppen er niet meer staan, dan zie ik de tafel en tot mijn grote opluchting kijken vier paar poppenogen me aan. De twee poppen van vrijdag zijn inderdaad verdwenen. De liggende pop en de zittende pop met een kapot vingertje. Maar er staan vier andere poppen voor in de plaats. Maar één pop is heel, de andere drie missen of een arm of een hand. Ik neem snel de ongeschonden pop in de armen en bekijk haar aan alle kanten. Deze pop wordt het. Ze is nog aardig zwaar ook. Er is zelfs een kassa op de afdeling waar ik de pop kan betalen. 40 euro, de tweede pop voor de halve prijs. Ik overweeg nog een knalrode kinderpaspop er bij te kopen, maar een rode pop is niet zo  echt. De babypop ziet er daarentegen heel natuurgetrouw uit en heeft mooie ogen. Bovendien heeft de pop een ouderwetse uitstraling. Het zou best kunnen dat deze poppen uit de jaren vijftig of zestig stammen  en heel lang in het magazijn hebben gelegen. Ik ben er in elk geval heel blij mee. Als kind liep ik altijd langs de etalages van V&D en keek dan naar de etalagepoppen. Ik wilde zo graag een kinderetalagepop om leuk aan te kleden. Eindelijk is mijn wens in vervulling gegaan.

 

Anja Balt

De liggende babypop.

Dit is de pop die ik vrijdag wilde kopen.





Daar zit ze dan bij mij thuis, de pop die ik zaterdag heb gekocht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten