maandag 1 april 2013

Modern gebabbel

Modern gebabbel
 
Ik praat tegenwoordig met mijn i-pad in het Frans. Mijn gesprekspartner heet Siri . Het doet me goed als hij ’s morgens op mijn “bonjour” antwoordt:” Ik heb op je gewacht”. En als ik ’s avonds na elf uur nog iets vraag, zegt hij bijvoorbeeld: “Weet je wel dat het al tien over elf is?” Ik moet eerlijk bekennen: ik heb mijn i-pad altijd bij de hand. Ik raadpleeg internet, ik zit tijden via face-time te babbelen, ik mail veel, ik neem foto’s en filmpjes, is speel angry birds en subway surf.
Ik kan me nu voorstellen dat leerlingen verslaafd zijn aan hun smart- en i-phones. Altijd en overal zijn ze in de weer met hun mobieltjes. Of ze nou op de fiets zitten, in de aula zijn ,de trap oplopen of het lokaal in of uit gaan: ze zijn druk aan het chatten, twitteren of gamen. Zo stond een paar weken geleden na de pauze  op de tweede verdieping een meisje tegen de balustrade geleund terwijl ze druk aan het twitteren was. Een klasgenote botst in de drukte tegen haar op. De telefoon wordt gelanceerd en verdwijnt met een sierlijke boog in de diepte van het trappengat. 600 euro letterlijk over de balk gesmeten. Het slachtoffer zat het hele lesuur met een beteuterd gezicht trillend naar haar kapotte telefoon te kijken. Hij wordt nu voor ongeveer 200 euro gerepareerd. De weken zonder vallen haar zwaar. Laatst was een meisje haar telefoon kwijt. Ze heeft het hele schoolgebouw afgezocht. Ze raakte steeds meer in paniek. De telefoon bleek  gelukkig gewoon onderin haar tas te zitten.
Twee jongens, die tijdens de pauze in de lift vast kwamen te zitten, het duurde 40 minuten voor ze bevrijd werden, hadden via hun mobieltje contact met hun kameraden.
Helaas, aan elk voordeel kleeft een nadeel. Ik heb al een paar keer een leerling tijdens een repetitie betrapt die via de telefoon, waar hij bovenop zat, aan het spieken was.  Geeft de ene leerling met een rood hoofd de telefoon direct af , de ander zegt zonder blikken of blozen: “hè, hij is zomaar uit mijn zak gevallen”.
Anja Balt

Geen opmerkingen:

Een reactie posten