donderdag 29 maart 2018

Geluksroute Leeuwarden 2018


Mijn geluksroute

Verslag van de geluksroute op zaterdagmiddag 24 maart 2018

Zaterdagmiddag ben ik de binnenstad van Leeuwarden ingetrokken op zoek naar geluksbrengers, in mijn jaszak een briefje waarop ik mijn route van tevoren heb uitgestippeld. Het eerste adres waar ik mijn geluk ga plukken is, hoe kan het ook anders voor een groot boekenliefhebber, de kinderboekwinkel De Toverlantaarn op Over de Kelders. Deze winkel, waar ik me onmiddellijk thuis voel,  herbergt deze middag maar liefst drie geluksbrengers. In het midden van de winkel ontwaar ik tante Rozet, geheel in het roze gekleed, een grote roze pruik op, zittend op een prachtige paarse troon. Voor haar, op de grond, zitten een paar kindertjes op kussentjes ademloos te luisteren naar het verhaal dat ze aan het voorlezen is. Het is een groot formaat boek met verhaaltjes over geluk, geïllustreerd met mooie tekeningen.
Een eindje verderop zit Brigit Janssen, gekleed in een fleurige bloemetjesjurk, op schoot een mandje met kartonnetjes aan stokjes met namen van gedichten van Annie M.G.Schmidt erop. Ik trek het gedicht: “De ongelukkige fee”. Brigit draagt het gedicht speciaal voor mij voor.  Ze doet dat op zo’n leuke manier dat ik er  blij van word. Het gedicht past ook helemaal bij de geluksroute. Een ongelukkige fee met sproeten vindt, dankzij de koning, als spree het geluk.

Helemaal achterin de winkel tref ik Brenda aan die een mevrouw de eerste beginselen van Zen Tangle bijbrengt. Dit is een meditatieve vorm van tekenen. Je tekent met simpele herhalende lijnen wat een ontspannende uitwerking heeft. Het is voor iedereen mogelijk om met Zen Tangle een kunstwerkje te creëren. Brenda heeft ook als hobby Canting, een Maleisische batiktechniek. Ze verloot dit geluksweekend vier door haar gebatikte schilderijtjes. Ik mag, als boekenliefhebber, een door Brenda gebatikte boekenlegger uitkiezen.
Mijn bezoekje aan de kinderboekwinkel heeft langer geduurd dan ik ingepland had. Ik rep mij naar de overkant van De Kelders, naar het groene woonwinkeltje van Mevrouw Dientje. Hier kun je in een meegebrachte pot of fles een mini tuintje maken. Mevrouw Dientje zorgt voor het materiaal, zoals aarde, steentjes en plantjes. Verscheidene mensen zijn vandaag met hun lege potje bij haar binnen gestapt en zijn blij met een mooi gevuld potje weer naar huis gegaan.

Mijn volgende adres is de Blokhuispoort waar in de voormalige cellen ook twee geluksbrengers te vinden zijn. Ik neem eerst een kijkje bij Jellie Dalstra die haar cel heeft omgetoverd tot een knus winkeltje waar je allerlei geschenkartikelen kunt kopen. Op een groot vel papier dat bij de ingang hangt kun je opschrijven wat voor jou geluk is. In ruil daarvoor krijg je een geluksdubbeltje verpakt in een klein rood netje met de tekst: “Doen wat je leuk vindt is vrijheid. Leuk vinden wat je doet is geluk.”
Een paar cellen verderop heeft geluksbrenger Jan Nauta zijn atelier. Hij geeft demonstraties van lasergraveren van papieren vouwkaarten. Jan heeft in de Oekraïne kennis gemaakt met deze techniek en maakt nu zelf met zijn lasermachine de mooiste kaarten en voorwerpen. In zijn winkeltje verkoopt Jan zijn zelfgemaakte producten en allerlei leuke spulletjes uit de Oekraïne, alles gemaakt met de lasergraveermachine. Als geluksplukker krijg ik een door Jan gemaakte hartjeshanger mee.

Vandaag is de bibliotheek “dbieb” op het nieuwe adres in de Blokhuispoort  officieel geopend. Er is een feestelijk open huis. Je raadt het al: als ik ergens boeken ruik kan ik er niet omheen. In de tent voor de bibliotheek luister ik even naar zanger Dirk Geerdink voordat ik een rondje maak door het boekenparadijs. Ik word gelukkig als ik zie hoe de oude gevangenis een nieuwe totaal andere bestemming heeft gekregen. Ook in de bibliotheek heb ik een paar leuke gesprekken.

Het loopt ondertussen al tegen vijven. Ik heb de maatschap kunstwinkel “Ogenblik” waar ik complimentjes kan krijgen en de expositie: ”Creatief bezig zijn, daar word je gelukkig van” bij Zienn in een voormalig bankgebouw op de Nieuweweg nog op mijn lijstje staan maar het lukt niet meer om hier ook nog naar toe te gaan. Gelukkig is de expositie elke werkdag te bekijken. Ik besluit om op een andere dag op mijn gemak bij Ogenblik en Zienn te gaan kijken. Dan maak ik gewoon mijn eigen geluksroute. Want eigenlijk moet je elke dag minstens één keer geluksplukker en geluksbrenger zijn.

Anja Balt









Geen opmerkingen:

Een reactie posten