vrijdag 16 maart 2018

Geluksverhaaltje 1: Schilderen met woorden.


Voor de website van de geluksroute Leeuwarden, die zaterdag 24 en zondag 25 maart gehouden wordt, schrijf ik geluksverhaaltjes.

Geluksverhaaltje 1

Schilderen met woorden

Een kennis van mij schildert graag. Schilderen maakt hem gelukkig. Hij trekt zich vaak terug in zijn atelier waarvan de wanden bedekt zijn met zijn kleurrijke schilderijen. Overal in huis kom je  schilderijen tegen die bijna af zijn. Elke keer als mijn kennis langs zo’n schilderij komt kijkt hij er aandachtig naar, hij kijkt of hij tevreden is met het resultaat of dat hij nog iets veranderen moet.

Ik hou van schrijven. Schrijven maakt mij gelukkig. Schrijven lijkt wel wat op schilderen. Een schilder vult een wit vlak met lijnen, vormen en kleuren. Ik vul een wit vlak met zinnen die een verhaal vormen. Als een verhaal klaar is lees ik het zo nu en dan weer even door om te kijken of ik nog iets veranderen moet. Zoals een schilder hoopt dat een kijker blij wordt van zijn schilderij , zo hoop ik dat een lezer blij wordt van mijn verhaal.

Bij een verhalenwedstrijd op de lagere school won ik de tweede prijs. Huppelend kwam ik thuis. Als kind huppelde ik altijd als ik blij was. Ik ontdekte dat ik verhaaltjes schrijven leuk vond en dat anderen ze ook wisten te waarderen.  Ik ging verhaaltjes schrijven in een schriftje, hield een dagboek bij en op het voortgezet onderwijs bedacht ik grappige toneelstukjes die ik samen met klasgenoten in de klas of op een klassenavond op mocht voeren. Ik heb altijd al een voorkeur gehad voor vrolijke humoristische verhalen. Als je mensen aan het lachen kunt maken word je zelf ook blij.  Niet verwonderlijk dat ik belangstelling kreeg voor talen en Nederlands en Frans ben gaan studeren.

Zelf iets maken en naar een mooi resultaat toewerken geeft een geluksgevoel. Je voelt je blij en trots dat jij dat gemaakt hebt. Scheppend bezig zijn kan op allerlei manieren. Je zoekt uit waar jij goed in bent en je gelukkig bij voelt. De een gaat breien, haken, naaien, borduren, kalligraferen, bloemschikken, knutselen, houtbewerken, kleien, pottenbakken, de ander gaat tekenen, kleuren, schilderen, tuinieren, fotograferen, zingen, een instrument bespelen, dichten of schrijven. Wat je ook kiest, het belangrijkste is dat je er gelukkig van wordt.

Anja Balt

Geen opmerkingen:

Een reactie posten