zaterdag 17 maart 2018

Geluksverhaaltje 2: Een dag met een gouden randje


Een dag met een gouden randje
 
Als de zon een tijdje verstek heeft laten gaan, geniet je des te meer als hij eindelijk weer doorbreekt. Zoals die donderdag in februari: na dagen regenachtig weer schijnt de zon opeens uitbundig. Ik besluit te gaan wandelen op het landgoed Martenastate bij Koarnjum.  Het blijkt een goede keus te zijn. Zoals ik gehoopt had, staan hier heel veel sneeuwklokjes in het gras. Ik wandel langzaam over de paadjes en blijf steeds weer even staan om naar de prachtige witte klokjes te kijken. Zo nu en dan richt ik de blik naar boven, naar de kale boomkruinen. De grillige knoestige takken steken zo mooi af tegen de blauwe lucht. Er heerst een serene rust. De drie andere wandelaars met een hond staan ook zo nu en dan stil om te genieten. Een uurtje later sta ik weer helemaal gelukkig bij de auto. Ik inspecteer mijn schoenzolen. Tja, je moet wel wat over hebben voor je geluk. Het geluksgevoel komt je niet zomaar aanwaaien. De paadjes zijn bedekt met een dikke verse laag grond vermengd met schelpen. De vele regen heeft er een plakkerige massa van gemaakt die nu in dikke plakken aan de schoenzolen, die gezegend zijn met een flink profiel, kleeft.  Gelukkig heb ik altijd een vegertje in de auto liggen. De andere drie wandelaars zijn ook weer bij hun  auto teruggekeerd. Ook zij doen hun best om met een vegertje de schoenen enigszins schoon te krijgen. De golden retriever komt blij kwispelend op me af als ik tegen hem praat. Dankzij de hond raken we aan de praat en krijg ik de tip om in Stiens bij de kerk  te gaan kijken. Daar staan allemaal winterakonieten in bloei. Van Koarnjum naar Stiens is een kattensprong, dus ik besluit om daar ook nog even te gaan kijken. De kerk, middenin het dorp, staat te schitteren in de zon. Rondom de kerk kleurt het geel van de winterakonieten. Ik was al blij maar nu voel ik me nog gelukkiger worden. Zoveel winterakonieten heb ik nog nooit bij elkaar gezien. Schitterend, van zoveel geel maakt je hart vanzelf een sprongetje. Tussen de akonieten bloeien sneeuwklokjes en ik ontdek zelfs een blauw sterhyacintje. Dankzij de golden retriever heb ik kunnen genieten van de prachtige lentebodes. Met een serie fraaie foto’s kom ik tevreden thuis.












Geen opmerkingen:

Een reactie posten